הפלרת מים בישראל

הפלרת מים בישראל

כולנו מכירים את המיכלים לאיסוף סוללות משומשות, שהממשלה מעודדת אותנו להשתמש בהם.  המשרד להגנת הסביבה מסביר לנו שקיים סיכון, שמתכות רעילות כמו כספית, קדמיום ועופרת, יחלחלו מהסוללות את מי התהום, ולכן צריך לאסוף את הסוללות ולהטמין אותן במיכלים אטומים לנצח. 

בו זמנית, משרד הבריאות רוצה להוסיף לנו למי השתייה באופן מכוון קוקטייל של חומרים, הכוללים גם כספית, קדמיום ועופרת.  

אם חוסר התיאום בין משרדי הממשלה נראה לכם מוגזם, כניראה שעדיין לא שמתם לב לחוסר העקביות בתוך משרד הבריאות עצמו.  המשרד אוסר על מכירת דגים שריכוז הכספית בהם עולה על אחד ממיליון, אבל רוצה להוסיף למי השתייה כספית על בסיס יומיומי.  

משרד הבריאות רוצה להכניס את הרעלים הנ"ל למי השתייה שלנו במסגרת הפלרת המים, שכיום מוגדרת כחובה בחוק, אבל לא מיושמת בפועל בגלל התנגדות תאגידי המים.  

הפלרת המים התחילה לפני עשרות שנים, לאחר ש"מחקרים" מטעם ספקי הפלואוריד, הראו שכביכול פלואוריד בריכוזים נמוכים מוריד את אחוזי העששת בשיניים.  מאוחר יותר, הנתונים מארגון הבריאות העולמי הראו, כי קצב הירידה בעששת במדינות שאינן מפלירות, שווה לקצב הירידה במדינות שכן מפלירות.  הפערים בין האזורים מוכי העששת לאזורים בהם חלה ירידה בעששת, נבעו מהמעמד הסוציו אקונומי של התושבים ולא מההפלרה. 

בעקבות המחקרים החדשים, שמראים שההפלרה לא יעילה להפחתת עששת, נשארו רק שתי מדינות בעולם שמחייבות את ספקי המים לבצע הפלרה: אירלנד וישראל. (כאמור בישראל ספקי המים לא מוכנים ליישם את החוק ונמנעים מהפלרת המים). 

 בתקופה שבה הפלירו בפועל - לפני שנת 2014, השקיעו מאות מיליוני שקלים בשנה ברכישת חומצה פלואורוסיליצית מהאחים עופר, ממפעל כי"ל דשנים.  החומצה הרעילה, שהוכנסה למים שלנו, מכילה פלואורידים, ארסן, קדמיום, כספית, ניקל, עופרת ועוד.  החומצה משמשת בתעשייה לצריבת מתכות וזכוכית ולא ברור איזו קומבינה גרמה למשרד הבריאות להחליט להכניס רעל טהור למי השתייה שלנו.  

בואו נראה מה יש לנו בקוקטייל החומצה הפלואורוסיליצית:  

פלואוריד הוא אניון של היסוד פלואור (-F), הגורם לשינויים דרמטיים במולקולות ביולוגיות, כמו חלבונים ודנ"א.  הפלואורידים משמשים בתעשייה לייצור קוטלי חרקים, גז עצבים, להעשרת אורניום לנשק גרעיני וכו'.  

פלואורידים מפוררים עצמות ושיניים, גורמים לסרטן עצמות, פוגעים בבלוטת התריס ובלוטת האיצטרובל, גורמים לחילוף חומרים איטי ולעייפות כרונית, פוגעים באיכות השינה, מזרזים את קצב ההזדקנות, מפריעים לפעולת האינזימים, גורמים לאלצהיימר, קשיי קשב וריכוז, ירידה ב IQ ועוד.  אמהות שנחשפו לפלואורידים בבתי חרושת בקופנהגן, הניקו את ילדיהן בחלב מורעל בפלואורידים וגרמו להם לפתח שיניים סדוקות כבר בינקותם. 

רופאי השיניים מזהירים מחשיפה לכמות של עשירית גרם פלואוריד, עבור ילד במשקל 20 ק"ג.  בליעת גרם שלם של פלואוריד עשוייה להסתיים במוות. 

משרד הבריאות מנחה את ספקי המים לדלל את החומצה הפלואורוסיליצית במים, כך שריכוז הפלואורידים יעמוד על 0.7 מיליגרם לליטר. ילד ממוצע מפריש החוצה חצי מכמות הפלואורידים שהוא נחשף אליה, והשאר מצטבר בגוף.  כלומר לאחר שתיית 286 ליטרים, תוך פחות מחצי שנה של שתיית מים, רמת הפלואורידים בגוף מצטברת לרמה המסוכנת - עשירית גרם.  

ארסן הוא חומר מסרטן, המשמש רכיב עיקרי בחומרי הדברה ובלוחמה כימית.  

קדמיום הוא חומר מסרטן, הפוגע באינזימים ועלול לגרם לאי ספיקת כליות ולמומים מולדים.  

כספית היא מתכת המסוגלת לעבור מגוף האם אל העובר ולהרעיל גם אותו, אפילו בריכוזים כמעט אפסיים.  חשיפה לכספית גורמת למחלות נפש, אוטיזם, נשירת שיניים, ירידה במנת המשכל ופגיעה בכישורים קוגנטיביים.  

עופרת היא מתכת הגורמת לירידה במנת המשכל, כאבי ראש, מחלות נפש, היפראקטיביות, קשיי קשב וריכוז, האטה בצמיחה, פגיעה בפוריות ועוד.  

היכולת לסלק רעלים מהגוף מתפתחת בהדרגה בקרב רוב הילדים.  ככל שהחשיפה לרעלים מתרחשת בגיל יותר צעיר, ובפרט בזמן ההריון, כך גדל הסיכוי לנזק.

בתקופת ההפלרה חלק גדול מהרעלים במים המופלרים הגיע בסופו של דבר לביוב, הושב כמי קולחין להשקיית השדות, חילחל למי התהום שלנו וגרם גם להם להזדהם.  

לאחר שלושים שנות הפלרה, בשנת 2011, חבר הכנסת מג'לי ווהבה העלה הצעת חוק חשובה לאיסור הרעלת המים באמצעות הפלרה.  בהצעת החוק תמכו 57 חברי כנסת, אבל ברגע האמת - רובם הצביעו בהתאם למשמעת הקואליציונית, ולא תמכו בהצעת החוק שהם עצמם היו חתומים עליה...

בשנת 2014 נאסרה הפלרת המים לחלוטין בעקבות תקנה שהעבירה שרת הבריאות החדשה - יעל גרמן. 

בשנת 2015  ביבי נתניהו החליט להחזיר את חובת ההפלרה, וב- 2018 בג"צ החליט שהמהלך של נתניהו היה חוקי ואישר את חובת ההפלרה.  גם לאחר החלטת בג"צ תאגידי המים נשארו איתנים בהחלטתם לא להפליר את מי השתייה, למרות החוק שמחייב אותם להרעיל את המים.  

הרכיבים במים המופלרים - חומצה פלואורוסיליצית

 

 

הפלרת מים

הפלרת מים פוגעת בחקלאות

פלואורידים מסוכנים לבריאות

מאבק נגד הפלרת המים

במשרד הבריאות לא שותים מי ברז

גם במשרד הבריאות לא שותים מי ברז. הם כניראה יודעים בדיוק למה הם מעדיפים מים מינרליים...