חומרים רעילים בסיגריות

חומרים רעילים בסיגריות

סיגריות מכילות חומרים רבים שמזיקים לנו באופן מצטבר. בשנים הראשונות הגוף עדיין מצליח להתגבר על הנזקים, אבל אחרי כמה שנים, העומס על המערכות מתגבר ואז מתחילים לראות בהדרגה את הפערים ההולכים וגדלים בין המעשנים לבין בני גילם שאינם מעשנים.  זה מתחיל בנחירות בלילה, ירידה בכושר והצהבת השיניים וממשיך בהופעת קמטים בטרם עת, תסמיני אין אונות בקרב גברים ושינויים התנהגותיים. לאחר עשרות שנים, כשהמעשנים מרגישים שהלב והריאות שלהם מתקרבים לקריסה, מגיע הרגע שבו חלקם מצליחים להפסיק לעשן, אם המחלות לא הורגות אותם קודם.  בינתיים חברות הסיגריות מספיקות להרוויח מכל מעשן לפחות כמה מאות אלפי שקלים.

כל סיגריה מכילה בערך 4,000 כימיקלים, שחלקם נוצרים באופן ספונטאני בתהליך הבעירה של הסיגריה, ואת חלקם חברת הסיגריות מוסיפות בכוונה כדי להגביר את  ההתמכרות.  להלן רשימה חלקית של החומרים שאנו נושמים, אם בתור מעשנים אקטיביים או  כמעשנים פאסיביים:  

חומרים רעילים בסיגריות:   חומרים רעילים בסיגריות

ניקוטין - חומר ממכר ומעורר המצוי בעלי הטבק, בעל השפעות חיוביות על מצב הרוח ויכולת הריכוז.  אינו רעיל בפני עצמו, אך גורם להתמכרות לסיגריות, שמכילות רעלים קטלניים. ניתן להשיג את ההשפעה החיובית של הניקוטין באמצעות שימוש במדבקות או במסטיק ניקוטין, ללא העישון הרעיל.  תחליף עוד יותר טוב לניקוטין, ללא נזקי ההתמכרות, הוא פשוט שינה טובה ואימון גופני, שמשפרים את מצב הרוח ואת כושר הריכוז.

אמוניה - מוספת לסיגריות כדי להגביר את ספיגת הניקוטין וההתמכרות. צורבת את הריאות ופוגעת ברקמות.

פורמלין - חומר מסרטן, הגורם גם לנזקים גנטיים ולצריבת הריאות. משמש לשימור גופות ולשמירה על הסיגריות מפני חרקים ופטריות.

עיטרן - שם יפה לזפת המסרטנת שנוצרת בתהליך הבעירה. הזפת נדבקת לריאות ולכלי הנשימה ובמשך השנים אוטמת אותם ומפחיתה באופן משמעותי את כמות החמצן שמגיעה לגוף.  התוצאה: הזדקנות מוקדמת של הגוף.

קדמיום - חומר מסרטן שגורם בריכוזים נמוכים לכאבי בטן ובריכוזים גבוהים פוגע במנגנון חילוף החומרים ומגביר את לחץ הדם באופן קיצוני. נשימת קדמיום לאורך זמן גורמת לשיעול, קשיי נשימה, נזק לכבד ולכליות, פגיעה בחוש הריח, סרטן הריאה, סרטן הערמונית והגברת הסיכוי ללידת ילדים עם מומים מולדים. 

די.די.טי. -  חומר הדברה  מסרטן שפוגע במערכת העצבים ובמערכת הרבייה. גורם ללידת ילדים הסובלים מהתפתחות מאוחרת, פיזית ומנטלית.

יש עוד הרבה חומרים רעילים בסיגריות, אבל הרשימה הקצרה הזאת ממחישה את הרעיון הכללי: הסיגריות הורסות את הגוף, לאט אבל בטוח. אם הן יהרסו אותו מהר, חברות הסיגריות ירוויחו פחות כסף, כי הלקוחות ימותו מוקדם מידי.  הרס איטי, גורם לרוב האנשים לייחס את הסימפטומים להשפעות הגיל ולא להאשים את הסיגריות.

אין ספק שהסיגריות הן דוגמא טובה ליחסי ציבור מבריקים.  יחצ"ני הסיגריות שותלים אותן במערבונים ובעוד הרבה פרסומות מוסוות , ומאפשרים לבעלי חברות הסיגריות להרוויח סכומים שרוחב הדף לא מספיק כדי להכיל את מספר האפסים שבהם.  גם המדינות שמרוויחות הון עתק ממיסוי הסיגריות, לא ממהרות להילחם בהן והאחריות עוברת לצרכנים. כך אנו מגיעים למצב, שבו מצפים מילדים בני 16 או פחות, שמתחילים לעשן,  להבין שהם  לוקחים החלטות שישפיעו על עתידם בגיל 40. 

לקריאה נוספת:

על ההשפעות הסביבתיות של ענף הסיגריות, כולל הרס  בלתי הפיך של הג'ונגלים וכריתת 600 מיליון עצים בשנה לטובת  תעשיית הסיגריות!